فواید و مضرات آب گوجه فرنگی🍅 با طرز تهیه آب گوجه فرنگی

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. این گیاه سرشار از لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. با این حال، برخی معتقدند آب گوجه فرنگی به دلیل وجود سدیم زیاد موجود دربرخی محصولات بازار ممکن است به اندازه خود گوجه فرنگی سالم نباشد. در این مقاله از قسمت خواص مواد غذایی در وبلاگ آیکت ، مزایا و مضرات احتمالی آب گوجه فرنگی مورد بحث قرار گرفته است.

فواید آب گوجه فرنگی:

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است، که از گوجه فرنگی تازه تهیه شده است. اگرچه می‌توانید آب گوجه فرنگی را بصورت خالص خریداری کنید، بسیاری از برندهای محبوب آن را با آب سبزیجات دیگر مانند کرفس، هویج و چغندر ترکیب می‌کنند.

با تخفیف ویژه بخرید!

در اینجا اطلاعات تغذیه‌ای مربوط به ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) ۱۰۰٪ آب گوجه فرنگی کنسرو شده آورده شده است:

فواید آب گوجه فرنگی

  • کالری: چهل و یک گرم
  • پروتئین: دو گرم
  • فیبر: دو گرم
  • ویتامین A : بیست و دو درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین C : هفتاد و چهار درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین K: هفت درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B1: هشت درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: هفت درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: شانزده درصد از نیاز روزانه
  • کالری: چهل و یک گرم از نیاز روزانه
  • مس: هفت درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: نه درصد از نیاز روزانه

همانطور که می‌بینید، آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. به عنوان مثال، نوشیدن فقط ۱ لیوان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند و ۲۲٪ از نیازهای ویتامین A شما را به صورت آلفا و بتاکاروتنوئیدها برآورده می‌کند. کاروتنوئیدها رنگدانه‌هایی هستند که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شوند.

این ویتامین برای سلامت بینایی و حفظ بافت‌ها ضروری است. این کاروتنوئیدها نه تنها به ویتامین A تبدیل می‌شوند بلکه به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند و از سلول‌های شما در برابر صدمات ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از علل بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی بوده و اعتقاد بر این است که در روند پیری نقش فراوان دارد.

علاوه بر این، آب گوجه فرنگی سرشار از منیزیم و پتاسیم است، این دو ماده معدنی برای سلامتی قلب بسیار مهم هستند. 

همچنین یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B، از جمله فولات و ویتامین B6 است که برای متابولیسم و بسیاری از کارکردهای دیگر مهم هستند.

خلاصه: آب گوجه فرنگی دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامتی شما ضروری هستند از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و منیزیم.

آب گوجه فرنگی منبع سرشار آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی مانند لیکوپن، یک رنگدانه گیاهی کاروتنوئیدی است که دارای مزایای چشمگیر برای سلامتی است. در حقیقت، آمریکایی‌ها بیش از ۸۰٪ لیکوپن خود را از گوجه فرنگی و محصولاتی مانند آب گوجه فرنگی دریافت می‌کنند.

لیکوپن سلول‌های شما را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، در نتیجه التهاب را در بدن شما کاهش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب گوجه فرنگی تأثیرات مفیدی بر سلامت شما دارد ـ بخصوص با کاهش التهابات بدن.

به عنوان مثال، یک مطالعه ۲ ماهه در ۳۰ زن به این نتیجه رسید که روزانه ۱.۲ لیوان (۲۸۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی– که حاوی ۳۲.۵ میلی گرم لیکوپن است – پروتئین‌های التهاب آور بنام آدیپوکین‌ها را در سطح خونشان کاهش قابل توجهی ایجاد کرده است.

علاوه بر این، زنان افزایش قابل توجهی در سطح لیکوپن خون و کاهش قابل توجهی در کلسترول و سایز دور کمر تجربه کردند.

گذشته از لیکوپن، آب گوجه فرنگی همچنین منبع عالی ویتامین C و بتاکاروتن است (دو آنتی اکسیدان دیگر با خواص ضد التهابی قدرتمند).

آب گوجه فرنگی و لاغری-کاهش سایز با آب گوجه فرنگی

خلاصه: آب گوجه فرنگی منبع سرشار لیکوپن، یک آنتی اکسیدان است که در بسیاری از مطالعات نشان داده است که التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی ویتامین C و بتاکاروتن است، ویتامین موجود در آب گوجه فرنگی برای افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند بسیار مفید است.

آب گوجه فرنگی خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

مصرف گوجه فرنگی بهبود سلامت قلب همراه است. آنها حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن و بتاکاروتن هستند که به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و ایجاد چربی در شریان های بدن (آترواسکلروز) کمک می‌کنند.

یک بررسی با ۵۸۴ نفر کشف کرد که افرادی که رژیم های غذایی غنی از گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی دارند، در مقایسه با افرادی که مصرف گوجه فرنگی کم داشتند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

یک بررسی دیگر از ۱۳ مطالعه نشان داد که لیکوپن موجود در محصولات گوجه فرنگی در دوزهای بالای ۲۵ میلی گرم در روز میزان کلسترول را حدود ۱۰٪ کاهش داده و فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۱ لیوان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً ۲۲ میلی گرم لیکوپن را فراهم می‌کند. علاوه بر این، مروری بر ۲۱ مطالعه، رابطهٔ استفاده از محصولات گوجه فرنگی با کاهش قابل توجه در سطح کلسترول، نشانگر التهابی IL-6 و پیشرفت های قابل توجه در جریان خون را نشان می‌دهد.

شما را در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت می‌کند با توجه به مقادیر زیاد مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها، آب گوجه فرنگی در چندین مطالعه تأثیر ضد سرطان دارد. مروری بر ۲۴ مطالعه، مصرف زیاد گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داده است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره لیکوپن حاصل از محصولات گوجه فرنگی رشد سلول‌های سرطانی پروستات و حتی القای آپوپتوز یا مرگ سلولی را مهار می‌کند. مطالعات بر روی حیوانات همچنین نشان می‌دهند که محصولات گوجه فرنگی ممکن است اثر محافظتی در برابر سرطان پوست داشته باشند. موش‌هایی که به مدت ۳۵ هفته از پودر گوجه فرنگی قرمز تغذیه می‌شدند، پس از قرار گرفتن در معرض نور UV نسبت به موش‌های عادی، کاهش چشمگیری در رشد سرطان را از خود نشان می‌دهند.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است، تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی تأثیر گوجه فرنگی و محصولاتی مانند آب گوجه فرنگی بر رشد سرطان در انسان مورد نیاز است.

خلاصه: آب گوجه فرنگی و سایر محصولات گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مضرات آب گوجه فرنگی:

مضرات آب گوجه فرنگی

اگرچه آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و ممکن است مزایای سلامتی چشمگیری را به همراه داشته باشد، اما دارای مضراتی نیز هست.

بزرگترین اشکال آن ممکن است این باشد که بیشتر انواع محصولات آب گوجه فرنگی که برخی برندها عرضه می‌کنند میزان سدیم بالایی دارند. بسیاری از محصولات آب گوجه فرنگی حاوی نمک اضافه شده هستند، که باعث افزایش میزان سدیم می‌شود.

به عنوان مثال، یک فنجان ۱.۴ لیتری (۳۴۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی ۱۰۰٪ Campbell حاوی ۹۸۰ میلی گرم سدیم است.

رژیم های غذایی سرشار از سدیم ممکن است برای افرادی که حساس به نمک باشند، مشکل ساز باشد. بعلاوه، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم های غذایی پر سدیم ممکن است به افزایش فشار خون کمک کند.

یکی دیگر از معایب آب گوجه فرنگی این است که فیبر موجود در آن کمی از گوجه فرنگی کمتر است. گفته می‍‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎شود، با این حال آب گوجه فرنگی نسبت به بسیاری از نوشیدنی‌های میوه‌ای دیگر مانند آب سیب و آب پرتقال بدون پالپ از نظر فیبر بالاتر است.

توجه داشته باشید که بسیاری از نوشیدنی های گوجه فرنگی میوه های دیگری نیز به آنها اضافه شده است که می تواند باعث افزایش کالری و قند شود. برخی از نسخه ها حتی ممکن است حاوی قندهای اضافه شده باشند.

پس هنگام خرید انواع محصولات گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی ۱۰۰٪ طبیعی را بدون نمک یا قند اضافه شده انتخاب کنید.

علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) ممکن است بخواهند از آب گوجه فرنگی اجتناب کنند زیرا این امر می تواند علائم را بدتر کند.

خلاصه انواع خاصی از آب گوجه فرنگی می توانند سرشار از سدیم باشند و ممکن است حاوی قندهای اضافی باشند. این آب میوه همچنین ممکن است علائم را برای مبتلایان به GERD بدتر کند.

فواید و مضرات آب گوجه فرنگی-آب گوجه فرنگی

چرا باید آب گوجه فرنگی بنوشیم؟

  • آب گوجه فرنگی می‌تواند یک انتخاب نوشیدنی سالم برای بسیاری از افراد باشد.
  • آب گوجه فرنگی غلیظ و مغذی برای افرادی که نیازهای غذایی بیشتری دارند، مانند بزرگسالان مسن و افرادی که سیگار می‌کشند، انتخاب خوبی است. به عنوان مثال، افرادی که سیگار می‌کشند به ویتامین C بیشتری نیاز دارند تا کسانی که سیگار نمی‌کشند.
  • بسیاری از افراد مسن دسترسی غذایی محدود دارند و تمایل به خوردن غذاهای مغذی کمتری دارند. آب گوجه فرنگی می‌تواند روشی مناسب و خوش طعم برای کمک به نیازهای شما در مورد بسیاری از مواد مغذی باشد.
  • علاوه بر این، جایگزین نوشیدنی‌های ناسالم، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین، با آب گوجه فرنگی راهی سالم برای بهبود رژیم غذایی است.
  • نوشیدن ۱۰۰٪ آب گوجه فرنگی بدون اضافه کردن نمک یا شکر راهی عالی برای افزایش مصرف مواد مغذی در رژیم غذایی شما است.

چگونه آب گوجه فرنگی خود را درست کنید:

آموزش-نحوه-تهیه-آب-گوجه-فرنگی

اغلب در فصل رشد گوجه فرنگی تابستانی مواقعی پیش می‌آید که در آن میزان محصول گوجه فرنگی بدست آمده از باغچه مان از میزان مصرف شخصی فراتر می‌رود.

اگر شما هم گاها در این موقعیت قرار گرفته‌اید، توصیه می‌کنم با گوجه فرنگی‌های مازاد مصرف خود آب گوجه فرنگی درست کنید. آب گوجه فرنگی به این صورت درست می‌شود که گوجه فرنگی‌ها را خرد کرده و در مخلوط کن می‌ریزیم و سپس میل می‌کنیم.

دستور العمل آب گوجه فرنگی خانگی ( سس گوجه فرنگی)

  • زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
  • زمان کار: ۳۰ دقیقه

برخی از گوجه فرنگی ها بسته به میزان رسیدگی و نوع گوجه فرنگی، شیرین تر از بقیه هستند. از گوجه فرنگی های رسیده می‌توانید استفاده کنید. شکر اضافه شده ترشی طبیعی گوجه فرنگی را متعادل می‌کند و کم و بیش برای طعم دادن به آن استفاده کنید. بسته به سلیق شما، سس تند Tabasco نیز برای طعم دار کردن آن خوب است.

مواد لازم آب گوجه فرنگی:

  • ۵/۱ کیلو گوجه فرنگی خرد شده
  • ۱  پیمانه کرفس خرد شده با برگ
  • ۳/۱ پیمانه پیاز خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک
  • فلفل سیاه آسیاب شده

همه مواد را درون یک قابلمه بزرگ بریزید (ازجنس استیل ضد زنگ و نه آلومینیوم استفاده کنید). حدود ۲۵ دقیقه با در باز مخلوط را بجوشانید تا زمانی که مخلوط کاملاً غلیظ شود.

مخلوط را از طریق یک صافی غذایی عبور دهید بگذارید کاملا خنک شود.

بعد آن را در ظرف در پوشیده در یخچال قرار دهید. آن را حدود ۱ هفته در یخچال می‌توانید نگهدارید.

 آب گوجه فرنگی-مضرات آب گوجه فرنگی

نکات مهم در تهیه آب گوجه فرنگی:

  • می‌توانید مخلوط گوجه فرنگی را رقیق‌ تر کنید تا به یک مایع قابل شرب تبدیل شود یا آن را غلیظ تر کنید تا به عنوان سس استفاده شود.
  • گوجه فرنگی را می‌توان با سبزیجات و گیاهان دیگر مانند کرفس، فلفل قرمز و پونه کوهی ترکیب کرد تا از این طریق میزان تغذیه و طعم آن بیشتر شود.
  • نکته مفید این است که هنگام پخت گوجه فرنگی کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. از آنجا که لیکوپن یک ترکیب محلول در چربی است، خوردن یا نوشیدن گوجه فرنگی با کمی چربی جذب آن را در بدن شما افزایش می‌دهد.

ارسال جدیدترین اخبار و مقالات آیکت

ایمیل خود را وارد کنید تا تا در کنار تخفیف هایی که برایتان ارسال میکنیم از آخرین اخبار مربوط به آیکت هم مطلع شوید

آخرین مقالات منتشر شده در آیکت!